Biznes w obliczu zmian – podsumowanie 2024 r.

podsumowanie 2024

Kluczowe trendy biznesowe 2024

To był nieprzewidywalny rok. Czuć było nadciągający kryzys z Zachodu, napięcia polityczne i poruszenie związane z wyborami w USA. Mimo ponad 15-letniego doświadczenia w konsultingu i znajomości specyfiki różnych branż, napotkałem wiele niespodzianek. Zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych.

Wpływ AI na transformację firm

Wiedziałem, że rozpędzone AI mocno namiesza w większości obszarów takich jak sprzedaż, marketing, obsługa klienta, IT, finanse. Jednak nie sądziłem, że skutki będą tak szybkie. Firmy, które nie były za pan brat z lead generation, pracą systemową, a działały dotąd głównie w oparciu o korzystną sytuację gospodarczą, złapały zadyszkę i zostały poniekąd zmuszone do transformacji modelu działania.

Zmiany na rynku pracy i restrukturyzacja

Rok 2024 okazał się rokiem transformacji, restrukturyzacji i poszukiwania efektywności biznesowej. Od czasu kryzysu z lat 2008–2009 nie było tylu zwolnień, i to w branżach, które wcześniej wydawały się odporne na kryzysy, takich jak IT czy BIG4.

Nasze najnowsze przedsięwzięcie – HARIS – pierwotnie skoncentrowane było na budowaniu strategii HR i wspieraniu firm w poszukiwaniu talentów. Teraz poszerzyło swoją ofertę o outplacement, by efektywnie wspierać klientów w tak ważnych procesach transformacyjnych. Odnotowaliśmy rekordowy wzrost zapotrzebowania na projekty doradcze, szczególnie w zakresie budowania nowych strategii sprzedaży, zarządzania oraz wdrażania standardów pracy. Analiza danych oraz zastosowanie sztucznej inteligencji umożliwiła firmom głębsze poznanie i zrozumienie swoich klientów. Dzięki temu coraz więcej firm, nawet z sektora FMCG, zaczęło wdrażać model sprzedaży konsultacyjnej, co osobiście uważam za niezwykle pozytywny trend.

Wielu naszych klientów skupiło się na wewnętrznych zmianach. Optymalizacji kanałów sprzedaży oraz efektywności zespołów handlowych i samych handlowców. Część firm połączyła marki i zreorganizowała profile handlowców, dostosowując ich działania do nowego asortymentu oraz nowych buyer person.

Nieoczekiwanym zaskoczeniem była sytuacja w branży IT, która – choć odporna na wcześniejsze kryzysy, takie jak pandemia COVID-19 – w tym roku zmagała się z istotnymi trudnościami. Mam wrażenie, że zakończył się okres dominacji programistów. Wielu z nich powróciło na rynek pracy.

Rozwój branży motoryzacyjnej

Pozytywnie zaskoczyły nas zmiany w branży motoryzacyjnej. Chińskie marki weszły do nas jak do siebie, zdobywając znaczący udział już w pierwszym roku obecności. Nasz brand automotive (STAP) odegrał kluczową rolę w szkoleniach produktowych, technicznych i kompetencyjnych. To pozwoliło nam osiągnąć rekordowe wyniki w tej dywizji.

Wiele firm dojrzało do systemowego podejścia w zarządzaniu i sprzedaży. Cieszy mnie widok klientów, którzy zaufali nam kilka lat temu, wdrażając nasze standardy pracy. Dzięki temu byli oni w stanie sprawnie dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.

Inni nasi klienci, którzy korzystali z naszych usług rozwojowych, postanowili pójść krok dalej, wdrażając „all in” – czyli kompleksowe systemy zarządcze oraz technologie, które oferujemy.

Nasze narzędzie Improver również zyskało na znaczeniu. W 2024 r. wspierało użytkowników zarówno w implementacji standardów, jak i w rozwoju kanałów partnerskich, które stają się coraz bardziej efektywnym źródłem sprzedaży.

Sukcesy i osiągnięcia w consultingu

Strategia, którą obraliśmy na 2024 rok i kolejne lata, okazała się na tyle skuteczna, że znaleźliśmy się w pierwszej siódemce najlepszych franczyz Sandlera na świecie (spośród 256). Co więcej, zajmujemy pierwsze miejsce w Europie. To nie tylko dowód na sens i wartość naszych działań dla klientów, ale także potwierdzenie, że podążamy we właściwym kierunku.

Na końcu, ale nie mniej ważne – pozyskaliśmy wiele wspaniałych talentów w naszej Grupie. To cieszy mnie nawet bardziej niż kolejny, nawet bardzo duży klient. Nigdy nie mieliśmy bowiem tak dobrych i doświadczonych konsultantów. To z kolei daje mi bardzo dobre prognozy na kolejne lata. Jestem przekonany, że jakość, której strzeżemy z Zarządem od początku istnienia naszej grupy, będzie zachowana i nadal oferowana naszym klientom.

Wszystkim, którzy nam zaufali bardzo serdecznie dziękujemy i obiecujemy trzymać poziom i dalej pomagać Wam skutecznie realizować Wasze cele.

Z okazji nadchodzącego Nowego Roku 2025, życzę wszystkim naszym partnerom biznesowym pomyślnej realizacji strategicznych celów, odważnych decyzji w obszarze transformacji cyfrowej i wykorzystania nowych możliwości, jakie przynosi rozwój technologii. Niech kolejny rok będzie czasem dynamicznego rozwoju i sukcesów w każdym wymiarze działalności.

Łukasz Grabowski

Senior Partner

AUTOR

ŁUKASZ GRABOWSKI

Szef sprzedaży z doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych firmach m.in. z branży FMCG, Automotive oraz dóbr luksusowych. Jego doświadczenie obejmuje m.in. tworzenie i wdrażanie strategii sprzedażowych, aktywne pozyskiwanie nowych klientów, negocjowanie kontraktów z kluczowymi klientami, rekrutacja i szkolenia pracowników, realizacja i egzekwowanie planów sprzedażowych. Dzięki pracy w różnych branżach doskonale rozumie problemy dzisiejszych sprzedawców.

W 2017 roku przeprowadził największą ilość dni szkoleniowych w Sandlerze w Polsce. Łukasz to obecnie Partner i Wspólnik w Sandler Training Polska oraz CEO Sales Pistols.

Prywatnie miłośnik kitesurfingu, snowboardu i motoryzacji. Każdą wolną chwilę spędza aktywnie uprawiając sport.

Related Posts